Neteja dels carrers a Berga: una empresa de Cantàbria i Tractaments Ecològics es disputen un contracte de 7 milions d’euros

El nou contracte ha de servir per ampliar la neteja a noves àrees de la ciutat i als parcs i jardins, i per tenir una nova brigada ràpida que faci front als imprevistos

Un operari de la neteja viària de Berga deixa els carrers nets per la Patum | Containers del Berguedà
Un operari de la neteja viària de Berga deixa els carrers nets per la Patum | Containers del Berguedà

El contracte més gran de la història de l’Ajuntament de Berga, el de la neteja viària per als pròxims 8 anys, té dos postors: l’empresa berguedana Tractaments Ecològics, que actualment presta el servei, i el gegant càntabre Ascan. Totes dues empreses han passat el primer tall i, per tant, el concurs s’encamina cap a una resolució, després de nou anys de pròrrogues.

El pressupost base és de 6,8 milions d’euros.

1. Tractaments Ecològics: la tradició de la família Freixa

Tractaments Ecològics és una societat formada per Urbaser, una companyia de gestió de residus que treballa a tota Espanya, i Containers del Berguedà, una empresa familiar amb una llarga tradició a la comarca. Ramon Freixa Casadesús la va registrar l’any 1987 i llavors tenia dues plantes de tractament de residus a Avià.

Planta de tractament de residus d'Avià, de la família freixa, propietaris de Cointainers del Berguedà | CB
Planta de tractament de residus d’Avià, de la família freixa, propietaris de Cointainers del Berguedà | CB

L’empresa es va acabar instal·lant al polígon de la Valldan. Ara, té la planta de Berga i una altra a Sallent.

2. Ascan: una gegant empresarial propietat d’un antic president del Ràcing de Santander

Ascan és una empresa del grup Sadisa, un gegant de la construcció i l’obra pública, amb 2.600 treballdors, i seu a Cantàbria. Fins fa poc, gestionava la recollida de residus de Santander. Treballa en onze comunitats autònomes, i a Catalunya, ha portat vuit anys, fins aquest 2024, la gestió de residus i la neteja viària de Molins de Rei.

Santiago Díaz, propietari d'Ascan, empresa que licita per fer-se càrrec de la neteja viària de Berga
Santiago Díaz, propietari d’Ascan, empresa que licita per fer-se càrrec de la neteja viària de Berga

El propietari és Santiago Díaz, que va arribar a ser propietari i president del Racing de Santander del 2003 al 2004. L’any 2000, va admetre haver defraudat l’impost de societats i haver comès un delicte fiscal i es va lliurar de la presó gràcies a un pacte amb la fiscalia.

Més neteja

El nou contracte ha de servir per millorar la neteja als carrers de Berga. S’hi incorporen carrers nous, no previstos en l’anterior contracte; s’hi afegeix el manteniment dels parcs i els jardins públics, i es crea una brigada de neteja polivalent, que haurà de donar resposta als imprevistos.

També es contempla un reforç de la neteja en les zones més transitades de la ciutat, i tota la planificació es fa ja pensant en el porta a porta i els problemes d’abandonament de residus a la via pública que genera l’actitud dels incívics.

Contracte caducat des del 2015

Quan el nou contracte estigui en vigor, acabarà una situació de provisionalitat que ha durat nou anys, des que l’anterior es va caducar. En aquest temps, el moment més crític es va viure a finals del 2022, quan els treballadors van arribar a amenaçar d’anar a la vaga.

El personal de neteja viària, durant les protestes per l’increment dels sous, el 2022 | MARC CANTURRI

Del 2015, quan el contracte va caducar, fins al 2021, l’Ajuntament pagava a l’empresa el sobrecost del servei emparant-se en una pròrroga forçosa. Però el setembre del 2021, el Tribunal de Comptes va impedir a l’Ajuntament continuar pagant factures amb els preus actualitzats. Això va provocar una tensió econòmica amb l’empresa i, de retruc, amb els empleats. Finalment, es va resoldre amb un tirabuixó legal, que l’oposició va qualificar de «nyap històric«.

Retirada del nou contracte

El plec de la licitació, de 141 pàgines, es va haver de retirar just després de sortir a concurs per un recurs de la patronal del sector, que hi demanava aclariments.

La nova versió, amb els aclariments inclosos, es va aprovar al ple del juliol. El termini per presentar ofertes acabava l’1 d’agost, i només se n’hi han presentat dues, les de Tractaments Ecològics i Ascan, que han passat el tall.

L’Ajuntament prendrà la decisió entre aquest mes i el que ve.