El PSC exigeix per enèsima vegada el desdoblament de la C-16 fins al Túnel del Cadí

En un comunicat, els socialistes critiquen "més de 10 anys de retard en el compliment de la promesa" i asseguren que l'obra no pot esperar més: "La C-16 és un eix europeu, no una carretera secundària"

El PSC considera que el desdoblament de la C-16 entre Berga i el Túnel del Cadí “no pot esperar més”. En un comunicat, els socialistes critiquen el Govern per haver encadenat “més de 10 anys de retard en el compliment de la promesa de millorar la carretera”. I per això creuen que és hora de posar-hi remei i trencar amb una dècada de promeses reiteradament incomplertes.

“La C-16 és un eix europeu, no una carretera secundària”, recorden. I afegeixen que la carretera ha deixat de ser competitiva i, a més, ha vist augmentar la seva intensitat mitjana diària (imd) respecte a les dades d’abans de la pandèmia. Segons dades que el mateix Govern ha fet arribar al PSC en resposta a una pregunta entrada fa setmanes, en diversos moments la C-16 supera els 35.000 d’imd, mentre que els tècnics aconsellen que, quan una carretera supera els 12.000, s’ha d’estudiar la seva ampliació. “La via està propera al col·lapse”, lamenta el PSC en el seu comunicat.

A més, els socialistes alerten que les retencions a la C-16 a l’Alt Berguedà han deixat de ser una cosa estacional: “Ja no va de volum d’esquiadors, tenim una imd enorme en mesos com el maig, el juny, el juliol o l’agost”. Per això, des del PSC entenen que “les xifres deixen despullat qualsevol argument d’espera o no urgència del desdoblament” i pronostiquen que, veient la tendència dels últims anys, “si les de 2021 són immenses, les de 2022 les superaran”.

El projecte, encallat a la pantalla de les al·legacions

L’octubre del 2018, en el marc del Concurs de Boletaires que -excepcionalment, per la neu- es va fer a la plaça Viladomat en lloc del pla de Puigventós, l’aleshores conseller de Territori, Damià Calvet, va anunciar un nou projecte per ampliar la C-16. Era la primera vegada que algú parlava d’un tercer carril reversible amb barrera mòbil per a la C-16. Al cap d’unes setmanes, el mateix Calvet va presentar el projecte a Berga, en roda de premsa, i la va definir com una infraestructura pionera a l’Estat i una fórmula menys agressiva de cara al medi ambient que no pas un desdoblament total de la via fins al Túnel del Cadí.

El projecte de la Generalitat preveia -i preveu encara- desdoblar totalment la carretera entre Berga i Cercs per aconseguir quatre carrils de circulació (dos en sentit nord i dos, en sentit sud). A partir d’aquí i fins a Malanyeu, el Govern s’hi farà un tercer carril reversible amb una barrera mòbil que permetrà desdoblar un sentit de la marxa en funció de les necessitats. A Malanyeu, l’orografia permet tornar a desdoblar totalment la via i fer-hi 1,5 km de quatre carrils. I des de Malanyeu fins a Bagà, s’hi aplicarà el mateix sistema que entre Cercs i Malanyeu: els tres carrils amb barrera mòbil.

Quan Calvet va presentar la fórmula, el projecte estava en exposició pública. Hi va haver diverses al·legacions: la més sonada va ser la que van presentar en bloc tots els grups de l’Ajuntament de Berga, perquè el Govern soterrés la carretera al pas per la capital de comarca. El març del 2019 es va aprovar una moció per unanimitat que demanava soterrar la via. Es va fer l’al·legació al projecte, però, gairebé tres anys després, encara no ha estat resposta.

A finals del 2019, Calvet va dir en el 15è aniversari de Cedinsa, l’empresa concessionària de la C-16, a Puig-reig, que les obres a la C-16 començarien al llarg de l’any següent el 2020. La tardor del 2020 es constata un nou endarreriment: la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat admet a l’Aquí Berguedà que s’ha vist obligada a treure a exposició pública dos annexos nous que no van ser inclosos en el tràmit inicial perquè aleshores no existia ni la llei del canvi climàtic ni la llei d’espais agraris. El Departament va haver de treure a exposició pública els dos punts del projecte i, fins que no se superés aquest tràmit, avisava que no podia respondre les al·legacions. Si un any enrere Calvet havia augurat, bufant les espelmes de Cedinsa, que les obres a la C-16 podien començar al llarg de l’any vinent, a finals del 2020 el pronòstic era el mateix: que les obres podien començar al llarg de l’any vinent, el 2021. Però tampoc.

A finals d’aquest febrer, amb el 2021 ja esgotat, fonts del Departament de Territori van apuntar a l’Aquí Berguedà que el projecte continuava pendent de la declaració d’impacte mediambiental. Aquest document ja era l’escull que impedia respondre les al·legacions a finals d’estiu del 2021. Això sí, aleshores el Govern ja va apuntar que, per avançar feina, treballava amb la redacció del projecte definitiu, malgrat que formalment encara no podia (ni pot) contestar cap al·legació.

Des dels despatxos, apunten que el projecte avança. Des del carrer, el projecte fa de tot, menys passar pantalles. I l’hemeroteca recorda que això passa ara, però també passava fa 5, 10 i, fins i tot, 15 anys.

X