El Departament de Territori encara no ha respost les al·legacions que, fa cosa de dos anys, Unió de Pagesos va presentar al projecte de la C-16 entre Berga i Bagà. Per això, el sindicat pagès insisteix que la nova carretera ha de tenir una bona integració i ha de respectar el medi agrari de la zona. El projecte inicial entenen que els menysté.
Aquest any s’ha publicat l’estudi de l’impacte ambiental (DIA) de la nova C-16 i s’ha licitat la redacció del projecte constructiu. Això ha encès les alarmes a Unió de Pagesos, atès que no se’ls ha respost a les peticions que van fer fa anys. Asseguren que el projecte no respecta la continuïtat dels camins de transhumància de la zona: “L’ampliació de l’actual carretera, amb una mitjana i amb limitació a l’accés a la calçada com a via ràpida, farà inviable els trasllats dels ramats de Bagà fins el trencall del Collet (Vallcebre).
El sindicat pagès també creu que cal revisar els accessos prevists en alguns camins que no garanteixen les maniobres d’accés. Per això, defensen que cal una via de servei entre Bagà i Guardiola perquè pugui servir com a camí agrícola i ramader.
Per insistir en aquestes peticions -que ja van ser recollides en les al·legacions no respostes-, Unió de Pagesos demanarà una reunió amb el Departament de Territori i Sostenibilitat. L’objectiu és que el projecte constructiu contempli unes propostes que s’ajustin a la realitat i tinguin sensibilitat cap al medi agrícola de l’Alt Berguedà.
Les al·legacions i la burocràcia, motiu de l’enèsim retard
L’última promesa de Territori era que les obres a la C-16 havien de començar a finals d’aquest 2020. No ho faran i, a més, estaran encara lluny d’aconseguir-ho, tal com ja va explicar l’Aquí Berguedà aquest setembre. La Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat va explicar aleshores a l’Aquí Berguedà que es va veure obligada a treure a exposició pública dos annexes nous que no van ser inclosos en el tràmit inicial perquè aleshores no existia ni la llei del canvi climàtic ni la llei d’espais agraris.
Amb aquestes dues lleis a la mà, el Departament va haver de treure a informació pública dos punts del projecte que valoren el seu encaix a les noves normatives. A efectes pràctics, això endarreria les respostes a les al·legacions fins, com a mínim, a finals d’any. Fonts del Departament de Territori van explicar que fins que no acabi el període d’exposició pública dels dos annexes [el termini conclou el 18 de novembre] no es poden respondre les al·legacions ni trametre a valoració d’impacte ambiental tot el projecte.
Les darreres informacions -de finals de gener- apuntaven a una licitació de les obres al llarg del 2020 per poder començar a construir la nova C-16 l’últim trimestre d’aquest any. Segons les dades que el propi Departament va donar aleshores, el darrer trimestre del 2020 l’obra serà (i, de fet, és) encara lluny de poder començar perquè, de fet, ni tan sols s’haurà pogut treure a concurs.
En el millor dels casos, abans que acabi l’any el Departament de Territori podrà començar a donar resposta a les nombroses al·legacions que ha rebut el projecte. La més coneguda és al pas de la carretera per Berga, on els grups polítics municipals van proposar que la carretera quedés soterrada per reduir l’impacte mediambiental. Però entre aquestes també hi ha les que ara reivindica Unió de Pagesos.