La Generalitat demana consens amb els veïns abans de redactar el projecte de l’estació de Berga

El vicepresident Puigneró assegura, des de Gironella, que ara mateix s'està conversant amb ajuntament i veïns per trobar una solució que "en la mesura del possible, generi un mínim consens"

Assemblea de barri de l'equip de govern de Berga a la Rasa dels Molins, on la ubicació de l'estació va ser un dels temes de debat. MARC CANTURRI

Pel Govern de la Generalitat, ara mateix el principal objectiu de la carpeta de l’estació d’autobusos de Berga és que hi hagi un mínim consens. Així ho ha assegurat el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, en l’acte de presentació de l’estació de Gironella. Puigneró ha explicat que “hi ha converses amb ajuntament i veïns” i confia que “ben aviat podrem començar a redactar el projecte”.

Això sí, abans de passar a la redacció del projecte definitiu, el vicepresident entén que “l’important és que es pugui generar el consens” i ha assegurat que s’exploraran totes les vies per fer-lo possible. Ara bé, Puigneró també ha recalcat que a vegades aquest consens total no és possible: “L’interès general que té un municipi per fer realitat una infraestructura a vegades no pot acontentar tothom. Però ho hem d’explorar tot”.

Pel que fa a dates, el vicepresident ha preferit no posar-ne i ha assegurat que “no seria prudent donar-ne”. En aquest sentit, ha recordat que, a Gironella, on el projecte està a punt de culminar amb la licitació, hi ha hagut diversos entrebancs que l’han anat endarrerint: “A vegades surten qüestions de caràcter urbanístic i de titularitat que s’han de valorar quan s’acordi amb quin projecte es treballa”.

Un capítol més d’una història plena de tombs

La Rasa dels Molins és la ubicació que ha ressonat amb més força per alçar-hi l’estació d’autobusos en els últims anys. Ara bé, cada vegada que el govern municipal ha fet un moviment decidit per fer realitat el projecte s’ha topat amb l’oposició dels veïns. Va passar a principis de segle i ha passat novament aquests últims mesos.

A finals del mandat passat, i després d’uns anys en què el projecte de l’estació de busos havia entrat en un atzucac, la CUP va anunciar que prepararia un procés participatiu en què els veïns de Berga poguessin escollir si preferien alçar-la a la Rasa dels Molins o bé a la Font del Ros. En aquest moment, l’equip de govern ja va descartar fer realitat el projecte en el seu mandat i va confiar que s’enllestiria el següent, és a dir, l’actual.

En campanya electoral, l’aleshores conseller de Territori, Damià Calvet, va fer unes polèmiques declaracions en un acte de Junts per Berga on assegurava que “només feia falta un govern valent per tirar endavant l’estació a Berga”. La CUP va guanyar aquelles eleccions, va revalidar la vara i a l’inici del mandat va fer un primer pas per alçar-la a la Rasa dels Molins: va aprovar un pla de millora urbana que permetria construir-l’hi. En aquests moments, la idea de la consulta s’havia aparcat perquè el govern de la CUP entenia que calia accelerar el procés i que l’opció de la Rasa dels Molins era la més ràpida.

Però amb la Rasa dels Molins com a opció escollida pel govern, vindrien nous entrebancs. L’octubre passat l’Aquí Berguedà va explicar per primera vegada que l’estació tal com estava plantejada no cabia a la part sud de la Rasa dels Molins que se li reservava. Per resoldre-ho, ajuntament i Generalitat treballaven en una solució: desplaçar el carrer Pere III uns metres més amunt i agafant una mica de terreny del parc central de la Rasa dels Molins per fer més gran l’espai del sud on s’hauria d’alçar l’estació.

La idea tampoc va convèncer els veïns. De fet, els mateixos impulsors del procés que anys enrere va aturar la construcció a la Rasa dels Molins, aquesta vegada van presentar una sèrie d’arguments jurídics a l’Ajuntament. Entenien que aquest argumentari els avalava i demanaven a l’Ajuntament que es repensés la ubicació. Des d’aleshores, l’Ajuntament i la Generalitat han continuat explorant solucions que calmin els ànims a la zona i que a la vegada resolguin un problema endèmic per a la ciutat: cal treure els busos del nord del passeig de la Pau.

X