La CUP va aparcar l’estació d’autobusos de Berga perquè era “la urgència que més problemes econòmics comportava”

L’àrea d’Urbanisme de l’Ajuntament de Berga va aparcar el projecte de l’estació d’autobusos a principis de mandat perquè “hi havia altres urgències històriques heretades d’anys enrere” i va optar per “deixar a la cua de la llista el projecte més problemàtic a nivell econòmic”. Segons el regidor Oriol Camps, les dues ubicacions que hi ha sobre la taula –la Rasa dels Molins i la Font del Ros– poden comprometre econòmicament l’Ajuntament: “Comporten haver d’avançar quantitats molt respectables de diners en les urbanitzacions dels entorns”.

L’estació d’autobusos va ser, sens dubte, el tema estrella del ple ordinari d’octubre, que serà recordat com la primera sessió sense l’alcaldessa, Montse Venturós, inhabilitada des d’ahir al migdia. Tots els grups de l’oposició (PDeCAT-CDC, ERC, PSC i ICV) van aprofitar l’apartat de precs i preguntes per retreure a l’equip de govern de la CUP que el projecte de l’estació segueix encallat.

Tal com va avançar fa uns mesos l’Aquí Berguedà, el govern vol estudiar la idea de demanar a la població on prefereix ubicar l’estació. La proposta no acaba d’agradar al PDeCAT-CDC. El regidor convergent Antoni Biarnés va recordar que a finals del mandat passat, amb Juli Gendrau al capdavant, es va acordar fer l’estació a la Font del Ros després de consensuar-ho amb entitats veïnals i agents econòmics. Per tot plegat, Biarnés creu el govern està fent “un pas enrere”, ja que l’antic govern de CiU ja va aconseguir el compromís de la Generalitat per finançar part de l’obra.

Durant el passat mandat, els partits de l’oposició ja van criticar enèrgicament la decisió de CiU per desinformació: el partit tenia una àmplia majoria, va parlar amb entitats veïnals però no va dir-ne res a l’oposició. I en aquesta ocasió, el govern i l’oposició han canviat de colors però es repeteixen els retrets. Ermínia Altarriba –una de les poques regidores del mandat anterior que ahir era al ple- va reiterar que, abans de treure la proposta a participació ciutadana, es podria debatre en el si del ple: “Nosaltres representem els votants i hi hem de poder dir la nostra”.

La comissió de projectes estratègics, en desús

Altarriba també va recordar al govern de la CUP que fa uns mesos es va acordar que la comissió de projectes estratègics treballaria per desencallar el projecte de l’estació. També es va sumar a aquesta queixa la regidora del PSC, Rosalia Monroy, que presideix la comissió però que no ha convocat cap reunió al respecte perquè, segons diu, es va acordar que no s’obriria cap més front fins que es tanqués el del Parc de la Natura.

En la rèplica, Camps va explicar que “el problema no és de projecte, sinó urbanístic”: la Generalitat ha redactat el projecte constructiu de totes dues ubicacions, però ambdues presenten problemes urbanístiques difícils de tractar i amb costos econòmics importants (expropiacions, desenvolupament de sectors, incorporació de terreny rústic…). En aquest sentit, Ermínia Altarriba va proposar al govern la creació d’una comissió de portaveus municipals per parlar del Pla Urbanístic Municipal (POUM): “Hem de pensar en solucions que, urbanísticament, ens permetin mirar més enllà”. El regidor Camps, des d’ahir alcalde accidental, va prendre’n nota i va emplaçar Altarriba a una trobada per parlar-ne.

PLE-BERGA-SENSE-ALCALDESSA

ICV diu que “hi ha molts temes a la cua de la llista”

Finalment, el regidor Joan Torres, d’Iniciativa (ICV), va recordar al govern que l’estació d’autobusos és un projecte que ha quedat a la cua de la llista de temes pendents, però “n’hi ha molts més”. Torres va parlar, per exemple, del clavegueram a celobert de la Rasa dels Molins, el mercat municipal, el parc del Lledó o l’arranjament de voreres.

En la rèplica, Camps va recordar que només hi ha 1 milió d’euros pressupostat per a inversions i l’Ajuntament ja n’ha gastat una part important en les obres d’urbanització del Pla de l’Alemany, per donar accés al nou edifici de l’institut Serra de Noet: “No tenim més pressupost que aquest i això ve donat perquè l’Ajuntament està arruïnat”. En aquest sentit, Torres va suggerir al govern que busqui subvencions fora i Camps va assegurar que el consistori es presenta “a totes les línies on les bases ens donen possibilitats reals d’aconseguir els diners”.

L’única capital sense estació

Sigui com sigui, pel que fa a l’estació, el govern creu que “va per llarg” i, com a molt, farà el procés participatiu abans que s’esgoti el mandat, segons ja va explicar el propi Oriol Camps a l’Aquí Berguedà fa uns dies. Així doncs, les esperades obres, siguin a la Rasa dels Molins o a la Font del Ros, hauran d’esperar a la següent legislatura i Berga seguirà sent, un any més, l’única capital de comarca catalana sense estació d’autobusos.

X